Navigatie overslaan

Privacy statement

De organisatie achter deze website is onderdeel van de Gemeente Groningen.

De gemeente gaat op een zorgvuldige manier om met persoonsgegevens.
De gemeente vindt het belangrijk om u te informeren over welke persoonsgegevens zij verzamelt, waarom zij dat doet. En op welke wijze zij de privacy waarborgt, beschermt en handhaaft.

Wettelijke grondslag en doel voor de verwerking
De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens alleen voor een duidelijk omschreven doel worden verzameld en verwerkt. De gemeente mag persoonsgegevens alleen verwerken als de wet het toelaat.

Niet meer persoonsgegevens dan strikt noodzakelijk
De gemeente verwerkt alleen de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. Waar mogelijk worden geen persoonsgegevens verwerkt. Op die manier wordt voor het bereiken van het doel waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken inwoner zoveel mogelijk beperkt.

Bewaartermijn
Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de wettelijke taken goed uit te kunnen oefenen, of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Hierbij volgt de gemeente de diverse wetten waarin dit is geregeld, zoals de Archiefwet. Voor medische gegevens is dit geregeld de Jeugdwet.

Integriteit en vertrouwelijkheid
De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en hebben alleen die personen toegang tot de persoonsgegevens die dat nodig hebben om hun werk te kunnen doen. De persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgt de gemeente voor passende beveiliging van de persoonsgegevens. Deze beveiliging is vastgelegd in het informatiebeveiligingsbeleid.

Delen met anderen
In het geval van samenwerking met externe partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maakt de gemeente afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen. Deze afspraken voldoen aan de wet en worden door de gemeente gecontroleerd.

Proportionaliteit
De inbreuk op de belangen van de betrokken burgers moet in verhouding zijn tot het doel dat de gemeente heeft.

Rechten op inzage, correctie en verwijdering
Als betrokkene hebt u het recht op inzage in uw persoonsgegevens, het recht deze te laten wijzigen of verwijderen en het recht om data op te vragen om die zelf door te kunnen geven (dataportabiliteit). Verder heeft u het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Toestemming
Soms is uw toestemming nodig om uw persoonsgegevens te verwerken. Als dat het geval is, vraagt de gemeente uw toestemming. Deze toestemming kunt u altijd weer intrekken. De gemeente legt uit hoe u dit kunt doen.

Cookies
Op de pagina cookies kunt u meer lezen over het gebruik van cookies op deze website.

Meer infomatie
Hebt u een vraag? Stuur een bericht via het contactformulier en vul als onderwerp 'Privacy' in. Of bel 14 050.